Flipped Classroom for Longlife learning

Paese, Città/Regione

Paese: 
Italy
Città: 
Torino

Organizzazione

Nome dell'ente o associazione: 
IIS AVOGADRO
Contesto dell'ente o dell'associazione che presenta il progetto: 
Public Institution
Specify: 
Ministry of Education

Legge sulla privacy

Consenso al trattamento dei dati personali
Acconsenti al trattamento dei dati personali?: 
Autorizzo la FMD al trattamento dei miei dati personali.

Tipo di progetto

Educazione fino ai 29 anni

Descrizione del progetto

Description Frase (max. 500 characters): 

Si intende rendere operativa una Flipped Classroom in un corso serale di un istituto tecnico per meccanici, nell'ambito dell'apprendimento della Lingua Inglese. Gli apprendendenti vengono da precedenti insuccessi scolastici, dal precoce abbandono, dal mondo del lavoro. Il setting sarà l'Aula 3.0 e le modalità di studio e apprendimento saranno attuate sia in ambiente formale (Aula didattica 3.0), sia informale (Flipped Classroom), utilizzando materiali autentici dal Web e seguendo un iter che prevede: condivisione in presenza e in remoto di lezioni di lingua inglese (Grammar e English for Special Purposes - ESL), utilizzo dei propri dispositvi in aula (BYOD) e di materiali multimediali, frequenti e concordati momenti di feedback e di valutazione, compreso il self assessment attraverso quiz e test a scelta multipla in autocorrezione e successiva condivisione.

Project Summary (max. 2000 characters): 

La Flipped Classroom come occasione di apprendimento formale e informale per giovani adulti

Da quando è funzionante il vostro progetto?

2016-02-01 00:00:00

Obiettivi ed elementi di innovazione

Obiettivi

- migliorare il coinvolgimento e la partecipazione al processo di apprendimento

- recuperare le conoscenze pregresse per favorire il recycling e il rebuilding

- favorire l'uso di materiali digitali per implementare le digital skills

- diminuire il gap in classi con mixed abilities

- fornire occasioni di condivisione di materiali e strumenti in presenza e in remoto

Instruments

- Interactive Whiteboards

- Notebooks and laptops

- Softwares for English learning

Risultati

Describe the results achieved by your project How do you measure (parameters) these. (max. 2000 characters): 
Improvements in - Participation and attendance (Number od days of attendance during the lessons) - The level of English: from beginners to intermediate (multiple choice tests and oral tests)
How many users interact with your project monthly and what are the preferred forms of interaction? (max. 500 characters): 

The users involved monthly are 30 students, attending an evening class in a school for technicians; the preferred forms of interactions are

- Socials (Whatsapp groups, Messenger)

- Fidenia (https://www.fidenia.com/ )

- Wo!--break--

Sostenibilità

What is the full duration of your project (from beginning to end)?: 
Da 1 a 3 anni
What is the approximate total budget for your project (in Euro)?: 
Meno di 10.000 Euro
What is the source of funding for your project?: 
Finanziamenti pubblici o privati
Note eventuali: 
Secondary School for technicians
Il progetto è economicamente autosufficiente?: 
No
Since when?: 
2017-09-01 00:00:00

Trasferibilità

Has your project been replicated/adapted elsewhere?: 
No
Where? By whom?: 
In a course for teachers' training I have been carrying on since the month of June 2017
What lessons can others learn from your project? (max. 1500 characters): 

The improvement of the levels of attendance and participation of the learners

The strong support of ICTs (The setting Classroom 3.0 and the  Flipped Classroom)

Are you available to help others to start or work on similar projects?: 

Informazioni aggiuntive

Barriers and Solutions (max. 1000 characters): 
Schools without labs or Classroom 3.0 cannot easily run the project Poor connection Poor digital skills both related to students and trainers/teachers
Future plans and wish list (max. 750 characters): 
Sharing the project with other teachers and trainers in the school and outside, using the Web and the socials, and the